week 39

1 oktober 2019 - San Gwann, Malta

De eerste echte stageweek met kinderen!

Maandag waren we nog een dagje vrij, omdat we de week daarvoor vrijdag extra hebben geholpen. Dus de stageweek startte op dinsdag. Dinsdag hebben we nog voorbereidend werk gedaan, zodat de leerkrachten optijd kunnen starten met de methodes. Woensdag zouden we dan in de klas worden geplaatst, maar uiteindelijk hebben we nog steeds achter de schermen gewerkt… Donderdag was dan eindelijk het moment van de waarheid, we werden in de klassen geplaatst.

Ik vond het een super leuke dag. Ik heb een bijzondere klas met bijzondere kinderen. Zelf vind ik het heel leuk om met kinderen te werken die leerproblemen, leerachterstanden of sociale omgangsproblemen hebben. Toevallig heb ik nu 2 kinderen met een hoge vorm van autisme in de klas en dat merk je meteen aan alles. Bij Aaron werken de hersenen en de spieren niet goed samen, hij kan dus vaak niet zo goed stil zitten en leidt een beetje zijn eigen leventje. Bij Evan gaat alles een beetje aan hem voorbij, hij is heel rustig en goede maatjes met Aaron. Ze knuffelen dan ook heel graag, super schattig. Aaron kwam ook steeds naar me toe om me te knuffelen, of pakte mijn jurkje vast.

Voor mij is dit een stap in het onbekende, natuurlijk heb ik wel al wat ervaringen met kinderen met autisme maar deze heftige vorm heb ik nog niet eerder gezien.

Het is echt wennen aan alles, de kinderen, de leerkrachten, de manier van lesgeven, hoe de dag verloopt en natuurlijk de Engelse taal. Ze spreken met een enorm Italiaans accent, dus het is echt goed luisteren, aankijken en logisch nadenken.

Wat ook speciaal is aan deze stageschool is, dat voor de kinderen die gediagnostiseerd zijn met bijv. een ernstige vorm van autisme, dyslexie, verstandelijk gehandicapten of fysiek gehandicapten, een leerkracht extra in de klas is speciaal voor hen. Er zitten dan ook gewoon kinderen met het syndroom van down op een reguliere basisschool.

Het was een korte week, dinsdag woensdag en donderdag stage. Maar wel fijn, zo kunnen we rustig wennen aan hoe alles werkt op deze school.

Bovendien was Esra woensdag jarig. Ik had voor Esra een surprise party geregeld en ervoor gezorgd dat al onze vrienden van Malta in ons huis konden in de tijd dat Martijn Esra en ik uiteten waren. Esra stuurde ’s middags in onze groepapp of er nog meer mensen mee wilden uiteten, maar ik had tegen iedereen gezegd dat ze moesten zeggen dat ze niet konden, zodat ze allemaal in ons huis waren als wij thuis kwamen van het eten. Dus Esra baalde al helemaal dat niemand kon op haar verjaardag… t heeft wel wat moeite gekost om haar te overtuigen dat we nog eerst naar huis moesten gaan voordat we opstap gingen. Ik had dus hakken aangedaan en gezegd dat ik echt niet op die hakken opstap kon (wat btw als je mij een beetje goed kent complete onzin is, want ik ga bijna altijd op hakken opstap) gelukkig had ik Martijn ook nog die mij een beetje hielp! Bij doen alsof ik mijn sleutels kwijt was had minder moeite, ook dat snap je wel als je mij een beetje goed kent (een van de vele redenen waarom ik bijna altijd te laat kom). Ik vond het super leuk om dit allemaal te regelen voor m’n Essie.

Esra vond de verrassing dan ook zo leuk dat letterlijk en figuurlijk haar broek op haar enkels lag… We kwamen namelijk thuis en onze vrienden zaten verstopt in haar slaapkamer, maar Esra moest zo nodig plassen toen ze thuis kwam, dus ik kon onmogelijk onopvallend haar daar naartoe loodsen. Dus Esra zat op de toilet en toen sprongen al onze vrienden uit haar slaapkamer ‘’SURPRISE’’ hahahaha. OOPS bad timing.

’s Avonds zijn we lekker met z’n allen opstap gegaan om haar verjaardag te vieren!

Zaterdag Gozo was ook weer een dag om nooit te vergeten. We moesten vroeg ons bedje uit, maar dat was het zeker waard. We zijn met ‘’De Nederlandse jongeren op Malta’’ naar Ta’ Dbiegi Crafts Village geweest, hele leuke winkeltjes met allemaal kunst. Daarna zijn we naar Citadel gegaan, Verschillende musea bezocht, geluncht, Heineken gedronken en met mond open gelopen, zo mooi dat sommige plekken zijn!

We zijn uiteindelijk letterlijk en figuurlijk gestrand op Ramla Bay, een rood strand op Gozo. Daar waren we zo gek om met 6 jongeren en Tim (onze Malta papa en organisator van de dag, samen met nog een Tim, Dana en Amber) op een bank achter een boot te gaan. Dat was gaaf! Alleen Dana was een keer uit de bank gestuiterd, hop het water in haha. Ik zou Desirée niet zijn of ik val als de boot en bank helemaal stil liggen op het water, en ieder mens dan niet meer uit de bank valt, er toch uitval omdat ik wilde kijken hoe diep het water daar was…

Samen met Martijn en Amber ben ik gaan berg beklimmen naar de Tal-Mixta Cave. Super mooi, wat een uitzicht! (zie galerij)

’s Avonds ben ik met Anouk, Kim, Demi, Glenn en Esra gaan uiteten, wat hebben we toch moeten lachen met die ober. We eindigden zelfs tequila shottend met de ober, hij kon geen genoeg krijgen van die Nederlandse meiden en Glenn… haha

Pas om 0:00 pakten we de ferry terug naar Malta en gingen we naar huis.

En om de week mooi af te sluiten zijn we zondag lekker met dezelfde mensen gaan BBQ’en op de rotsen aan het water in Sliema. (zie galerij)

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Toos van der Veeke:
    2 oktober 2019
    Ik ben weer bij, met het lezen. Volgens mij heb je erg veel heimwee, en maak je niets mee Desiree.
    haha. Geweldig leuk wat je allemaal schrijft. En geniet nog van deze bijzondere tijd. gr. Toos