week 48

3 december 2019 - San Gwann, Malta

Ja hoor, het was weer eens een superr leuke stageweek!

Wat heb ik toch weer moeten lachen met Mya. Mya zit in Mis Martina’s klas, maar op maandag sta ik bij Mis Catherine in de klas. Mya wilde heel graag even hoi zeggen, maar ze had een hand voor haar gezicht, en probeerde met de andere hand mij te zoeken. Ze vroeg ‘Mis Daisy, is that you?’, maar ze voelde per ongeluk de rondingen van de juf… Ik zei ‘Yes Mya, those are my boobies’! Mya trok haar hand weg, kleurde helemaal rood en we schoten allebei helemaal in de lach. 😂

Ook heb ik weer veel complimentjes mogen ontvangen over mijn blonde haren, wat een scheetjes zijn het toch ook! 😊

Cai had een mooie tekening voor mij gemaakt (een donker meisje, met zwarte haren), hij zei ‘Mis this is you!’ 😂😂😂😂 Haha wat moest ik toch lachen, ik zei ‘Cai since when do I have black hair and a brown skin-color?’ ‘I wish I was a bit more brown!’ 🤗

Jullie hebben vast wel al meegekregen dat de politiek in Malta best wel behoorlijk onstabiel is op het moment? Nou dat kunnen we merken, vertraging, protesten en Valletta wordt zwaar afgeraden omdat daar voornamelijk de protesten zijn (daar is ook het parlementsgebouw). Zelf heb ik niets meegekregen van de protesten, maar wel begrepen dat het er heftig aan toe gaat. Ook niet gek met maar 2 politieke partijen en zoveel ontwikkeling tegelijkertijd. In de afgelopen 5 jaar heeft Malta ontzettend veel immigranten mogen ontvangen (daarom zijn de huurprijzen verdriedubbeld) en is het land dus vol op in ontwikkeling. Renovatie is ook een groot iets, overal zijn hijskranen te vinden en overal zijn ze aan het bouwen/renoveren! 😱 Interessant is dat ook voor het onderwijs hier te weinig geld is, daarom mogen leerkrachten ook meteen na school naar huis en kiezen hoeveel ze thuis nog doen, zolang het maar niet ten koste gaat van de leerontwikkelingen van de kinderen.

Soms is het zo dat tijdens protesten de stroom voor een tijdje uitvald. Wij hadden dinsdag dan ook van 14:30 tot 17:50 geen stroom… achteraf bleek dit gewoon een storing te zijn (in heel Malta). 🤨 Dat gebeurd hier dus regelmatig, het is voor ons de derde keer dat we geen stroom hebben in ons appartement, voor zo’n lange tijd. Het langst dat de stroom ooit uit geweest is in Malta was 3 hele dagen 😱. Ik had dus wel even paniek dat ik geen stroom zou hebben op mijn verjaardag… 😅

JAAAAA, mijn verjaardag! 🎊

Wat een superlieve begeleider heb ik toch op woensdag. Ze had een cakeje gehaald omdat ik jarig was. ❤ De kinderen vroegen al een week van tevoren wat ik zou trakteren haha. 🙈 Ik kon dus niet met lege handen aankomen… Wat hadden ze toch genoten van de cake die ik ze had gegeven! 😂

’s Avonds ben ik met Demi, Kim, Glenn, Martijn en Esra gaan uiteten bij Charles Grech Bistro. Waar ik als verrassing door mijn familie werd gebeld! Super lief, thanks 😘!

De wonderen zijn de wereld nog niet uit hoor, want Luigi had dit keer een super dag donderdag! 🙏 Hij startte wat minder, want hij wilde niet mee naar de klas… Maar zodra hij in de klas was en met mij en Thomas werkte was het weer goed. Met gym (toch de grootste uitdaging) ging het eerste gedeelte super goed, hij deed mee net als alle andere kinderen. 🤗 Op een gegeven moment vond hij het wel heel leuk om weg te lopen en niet te luisteren, na een paar keer hem proberen terug bij de klas te krijgen dacht ik, laat hem maar even, hij heeft zo goed gewerkt vandaag, maar daar was mister Alfonso het niet mee eens. Luigi moest de les verlaten. Ik vond dat hij dat niet verdiende, hij startte namelijk zo goed. Toen ik hem probeerde te halen wilde hij ook niet luisteren. 😥 Ik vroeg aan Luigi, wat precies wil je nu? Waarop hij zei, ‘I don’t want people to touch me…’ Ik zei ‘OK fine, I won’t touch you if you don’t like that. But you have to listen to the rules. So you have two options, one is no one is going to touch you and you will listen to the rules, or we have to touch you because you’re not listening. So, what is it going to be?’ Hij bleef hetzelfde gedrag vertonen, dus ik telde af van 3 tot 1 en hij stond uit zichzelf op en liep terug naar de klas. Ik was uiteraard helemaal happy! 🤗 Stapje voor stapje komen we er!! Alle kinderen zaten in een kring behalve Luigi, hij zat alleen in de kleermakerszit. Luigi moest eigenlijk meedoen met de gymles, maar ik was al heel trots dat hij het eerste spel heeft meegedaan en dat hij uit zichzelf weer terug naar de klas was gegaan. 😃 Ik vroeg wat hij wilde, waarop hij zei ‘I just want my own circle’. Prima als hij gelukkig wordt van zijn eigen cirkel vind ik t goed, zolang hij de les niet verstoort. 😉 Na een minuutje kwam hij naar me toe en zei hij ik wil met jou en mister Alfonso spelen. Mister Alfonso nam Luigi mee naar de andere kinderen in de cirkel en kreeg hem zover om weer met de andere kinderen te spelen! 🎊

Lastig, als je naar hem luistert gaat het goed. Maar ook Luigi moet leren dat hij niet altijd alles kan krijgen wat hij wil. Hopelijk met goed naar elkaar luisteren komen we er! 😊

Donderdag heb ik dan ook eindelijk met Thomas mogen werken! 🎉 Super leuk, hopelijk is dit een mooie start van een goede pennengreep. 🤗

’s Avonds ben ik eerst nog eens gaan uiteten met de moeder en tante van Demi, die haar aan het opzoeken zijn! 😊 En daarna zijn we opstap gegaan om mijn verjaardag nog eens goed te vieren, samen met Kelly is dit zeer zeker gelukt! 😄

Vrijdag heb ik eerst spelletjes gespeeld met Demi, Kim en Glenn, daarna ben ik weer gezellig inslaap gevallen tijdens het film kijken op de bank. 😅

Zaterdag had Esra eerst Laura en Iris uitgenodigd om bij ons in te drinken, dit liep alleen een klein beetje uit de hand en waren er uiteindelijk 15 mensen in ons appartementje… De strijkplank heeft dan ook als hangtafel gediend! 😂😂 Ook dit was weer een super leuke avond!! 🎊

En ja zondag is uitkaterdag hè! 🙈

1. Margó v. Lierop:
    3 december 2019