week 40

7 oktober 2019 - San Gwann, Malta

Ondanks dat we zo’n lekker rustig leventje leiden hier, moet ik zeggen dat ik stage toch heel vermoeiend vind. Ik denk in het Nederlands, dus ik moet alles constant vertalen… Bovendien heb ik vaak moeite met ze te verstaan, hun accent is zo erg aanwezig dat ik eigenlijk ondertiteling nodig heb haha. Ik moet mijn draai nog vinden in de Maltese lessen, ik versta natuurlijk geen woord Maltees en kan het al helemaal niet lezen. Ik ben daarin dus nog zoekende. En dan de namen, pfff hahaha ze heten hier dus niet Jan, Piet en Anne. 😅

Ik kan niet heel goed pijlen wat ze verwachten van stagiaires en ik weet nog steeds niet zo goed hoe het allemaal werkt hier op school bijv. Welke klas(sen) ik krijg, welke lessen ik zelf mag gaan geven, of ik met groepjes apart mag gaan werken enzovoort. 🤷‍♀️

Omdat ik dus met veel vragen in mij hoofd zit en alles nieuw voor me is, vraag ik ook veel van alle collega’s. Ik wil natuurlijk zo min mogelijk tijd verloren laten gaan, maar ik wil het ook goed doen. Gelukkig zijn alle collega’s heel lief en behulpzaam, ze vinden het helemaal niet erg dat ik vragen heb en laten vaak merken dat ze heel blij zijn dat ik er ben! 🤗

Deze week heb ik voornamelijk geprobeerd de namen uit mijn hoofd te leren en heb ik kennis gemaakt met de kinderen. Dat is een hele opgave! Ik ken nu 2 klassen uit mijn hoofd dat betekent ongeveer 48 namen. Ik heb 4 klassen, dus ik kom uit op 96 namen, jullie snappen mijn struggle? Haha 🤔

Vorige week had ik Luigi in de klas en voor mij is niet helemaal duidelijk wat er precies is met hem, maar hij rent vaak weg van zijn taak, je moet alles wat klassikaal besproken is voor hem altijd nog eens individueel herhalen, omdat hij het anders niet doet of snapt. Hij is enorm gehecht aan zijn speelgoedauto, maar op school is de regel dat je geen speelgoed van thuis mag meenemen, dus dat is ook iedere keer weer een gevecht. Van mij wilde hij vorige week niets aannemen, dus ik dacht dit wordt een mooie uitdaging! Toen ik deze week hem dus weer in de klas kreeg was mijn doel om met hem een band op te bouwen. Op een gegeven moment ging het al een heel stuk beter. Hij luisterde naar mij en hij had het gevoel dat hij mij kon vertrouwen, waardoor ik het dus uiteindelijk voor elkaar kreeg om hem binnen 3 seconden zijn speelgoedauto van thuis zonder mokken/zeuren/huilen en wegrennen weg te laten leggen. Dat is eigenlijk wel een feestje waard! 🎉

Ik heb veel complimenten gekregen deze week! Ik heb vaak gehoord van mensen dat mijn Engels heel goed is. Ze vragen ook heel vaak of ik uit de UK kom. 😱 En (ik lieg niet) ik kreeg iedere dag een compliment over mijn kleding en schoenen. 😊 Ik zal wel een beetje een Maltese style hebben, denk ik?

Trouwens GOED nieuws, ik ben weer gestart met hardlopen! Deze week ben ik drie keer gegaan en de grootste afstand dat ik gerend heb was 5,6 km!!! En dat met al die bergen!!! 🙌 Samen met Glenn ga ik trainen om 15km langs de kust van Malta te rennen.

Zaterdag zijn we naar Valletta gegaan, een van de grootste Festa’s die ze hebben hier. Het draaide helemaal om de kunst, (too bad dat de priester net alle schilderijen van tevoren had gestolen 😂😂). Maar alle museums waren open en gratis, maar het was zooo druk dat we niet binnen zijn geweest, ons sprak het festival op het plein ietsje meer aan 😊. (zie galerij)

1. Margó v. Lierop:
    9 oktober 2019